سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
کسب وکار
علیرضا جعفری و متولد شهر بندرعباس هستم رشته تحصیلی مهندسی عمران و مدیریت اجرایی کسب و کار بوده و نویسنده کتاب فرمول پی یا راه اندازی شغل به روش خودتان هستم .
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 1
کل بازدید : 7596
کل یادداشتها ها : 6
خبر مایه


تفاوت بین مدیریت و رهبری

ممکن است متوجه شده باشید که در بعضی از شرکتها مدیران پروژه و رهبران پروژه وجود دارند، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا واقعا چه تفاوتی بین آن ها وجود دارد؟

مقاله زیر تلاش خواهد کرد تا برخی از تفاوت های اصلی را به شما نشان دهد.

مدیریت چیست؟

مدیریت می تواند با این تعریف خلاصه شود: "مدیریت رشته ای است که متخصص در حفظ وضعیت موجود، مطابق با استانداردها و سازماندهی و هدایت افراد در اطراف مرزهای تعیین شده برای دستیابی به این کار است". به این ترتیب، مدیران بیشتر به انجام کارها اهمیت می دهند و به مردم می گویند که چگونه این کار را انجام دهند.

[c

هورد مدیر عامل شرکت اچ پی در سال های 2005 تا 2010

 

مدیری موفق است  که، به دنبال فرآیندها و روش های قرار داده شده و تمرکز بر انجام کار به سرعت و کارآمد باشد. مدیران اغلب در حین کار و یا فرایند اجرا  واکنش نشان می دهند و بیشتر به اقدامات فوری و پر اهمیت توجه می کنند. زمانی که شما در موقعیتی قرار دارید که فقط نیاز به مقابله با شرایط اضطراری دارید و نیازی به حل و فصل مسائل اساسی ندارید داشتن مدیر در  تیم خود که  بسیار عالی است.

استراتژی مدیران موفق

با توجه به درخواست های کوتاه مدت و انتظار،اتخاذ تصمیمات زود بازده، مدیران به جای اندیشیدن به مسائل بصورت ریشه ای و ایجاد تفکر عمیق در آن ها مسائل را سریعا به حالت اجرا در می آورند.

 

 

در لینک زیر فیلمی قرار داده شده است که در این فیلم به سوالاتی درباره تفاوت های بین مدیریت و رهبری و رمز و رازهایی که بین تعامل و حتی تفاوت بین مدیریت و رهبری در کسب و کار است توضیح داده شده است.

 

رهبری چیست؟

رهبری می تواند به روش های مختلف تعریف و یا تفسیر شود، اما به عنوان یک نقطه شروع به طور کلی، شما می توانید یک رهبر را به عنوان کسی که بیشتر با تعیین اهداف، پیشرفت در راه های کار و انگیزه و هدایت تیم به دستیابی به یک جهت جدید تعریف کنید.

آنها می توانند با به اشتراک گذاشتن یک چشم انداز الهام بخش، ایجاد تغییرات مفید، به عنوان مثال نشان دادن، توانمند سازی دیگران و ایجاد محیط مطلوب برای موفقیت تیم، مشخص شوند. به عبارت دیگرمدیران بیشتر نگران انجام کارها هستند، در حالی که رهبران بیشتر به انجام کارهای مناسب تمرکز می کنند.

 

برای اینکه یک رهبر باشید، باید ابتدا و به طور کلی، بدانید چه کسی شما را به عنوان فردی و چه چیزی انگیزه می دهد. رهبری از طریق یک عنوان شغلی به دست نمی آید، بلکه از طریق یک سفر مستمر از خودآزمایی، مشاهده و توسعه است. تبدیل شدن به یک رهبر، چیزی نیست که یک شبه اتفاق می افتد، بلکه به طور کلی در طول دوره های طولانی به دست می آید، زیرا نیاز به تغییر در اندیشه دارد. تغییر ذهنیت و درون نظم اغلب یک سفر طولانی است و نه کسی که به آرامی گرفته شود یا چیزی که باید آن را فریب داد؛ این  فرایندی در حال انجام است و می تواند برای تمام جنبه های زندگی یک شخص، نه فقط در کسب و کار استفاده شود.

 

رهبران به طور معمول بیشتر مردم گرا و چشم انداز، به جای "انجام دهندگان” فعالیت هستند. آنها توانایی گوش دادن و انگیزه دادن به  دیگران را دارند و همچنین نشان دهنده که توانایی ذاتی برای همدلی و برقراری ارتباط با مردم دارند.

اگر می خواهید یک رهبر خوب باشید، فاکتور همدلی و برقراری ارتباط با مردم یک امر حیاتی است. اگر شما در حال ساخت یک تیم برای یک پروژه هستید، باید بدانید که ساخت تیم هایی با کارایی بالا و روابط مشتریان عالی و اطمینان از این که پروژه در واقع آنچه را که نیاز مشتری را ارائه می دهد نمی تواند تنها از طریق منطق بدست آید. این نیاز به خلاقیت، همدلی، ریسک پذیری، بینایی و مهمتر از همه، توانایی برقراری ارتباط با افراد در سطح شخصی است.

 

در بسیاری از شرکت ها، شما نیاز به مدیران قوی دارید  به همان اندازه که به رهبران احتیاج دارید، زیرا اغلب اوقات مجبور هستید مقررات سختی را انجام دهید و زمان و منابع لازم را برای عمیق تر شدن در استراتژی نداشته باشید، شما نیاز دارید که  پروژه به موقع و روشمند انجام شود و مدیران به شما کمک خواهد کرد که به موفقیت برسید.

 

به طور خلاصه، تفاوت بین مدیرت و رهبری این است که مدیران می خواهند کارها را سریع و موثر انجام دهند بدون توجه به چشم انداز، در حالی که رهبران می خواهند بدانند، گوش دهند و دیدگاه خود را به منظور دستیابی به چیزی بیشتر از وضعیت درست کنند.

شما چطور فکر می کنید، یک مدیر یا یک رهبر هستید؟

نظرات خودتون را با ما به اشتراک بگذارید.

شما می توانید مقالات مدیریتی و کارآفرینی را در وب سایت www.kasbokareshoma.com  قرار دارد هم استفاده کنید.

 علیرضا جعفری 

مدیر وب سایت www.kasbokareshoma.com

 نویسنده کتاب فرمول پی (راه اندازی شغل به روش خودتان)

 

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ